Social Icons

úterý 21. května 2013

Setkání autorů stolních her 2013

Čas letí jako AirBus A380 nad ranvejí pražského letiště, vlastně dneska už letiště Václava Havla. A tak se sešel rok s rokem a byl vyhlášen další ročník autorské soutěže, kterou pořádá sdružení Czech Board Games ( CBG - www.czechboardgames.com ). Já se letos přihlásil opět, tentokrát se svojí hrou Biatlon, která si z tohoto krásného sportu vzala nejen tu kombinaci síly, vytrvalosti a přitom technické zdatnosti a přesnosti, ale hlavně tu atmosféru na trati a kolem ní.

Bohužel mi čas nedovolil, abych se zúčastnil každého setkání tohoto ročníku, takže první setkání v Plzni, v mém rodném městě, ve městě piva, jsem byl nucen vynechat. Celkem mě to mrzí, protože v Plzni je celkem aktivní komunita lidí kolem hraní a tvorby stolních her a s řadou z nich je možné se setkat právě jen tam. No ale co nadělám, plakat tady kvůli tomu nebudu. Plzeň není pupek světa, tak holt někteří z nich musí vytáhnout paty od Boleveckého rybníka a přijet za námi do Prahy!

Druhé setkání probíhalo ve velmi příjemném prostředí DDM Spirála. Kdo neví, co znamená zkratka DDM, tak vězte, že je to Dům dětí a mládeže. Věru, někdy lituju, že už nejsem děckem, protože tyhle organizace fungují na úplně jiné bázi, než na jakou jsem byl zvyklý já v době svého dětství. Nejenom, že mají se kde scházet, ale mají i skvělé vybavení - kuchyňkou a sociálním zařízením počínaje, až po klubovny s rozličným zaměřením a výbavou odpovídající účelu. Fakt je co závidět. Je skvělé, že se podělí i s námi, odrostlejšími, a nechají nás si v jejich prostorách hrát. Díky moc, mládežníci.
Na druhém setkání ještě stále probíhá konkurz her, čili tím je dán i program. V blocích okolo hodiny trvání účastníci setkání mají možnost nejprve velmi stručně představit svojí hru a pak v kroužku příznivců, které se jim podařilo navnadit prezentací, odehrát partii své hry. Tomu samozřejmě předchází rychlé vysvětlení pravidel a herního materiálu. Díky takto našlapanému harmonogramu čas příjemně plyne, ale asi jste z toho pochopili, že ne vždy se stihne odehrát celá partie. Poté hráči napíší hodnocení hry, aby byla zpětná vazba z partie pro organizátory a autory samotné. Tohle vidím jako nejslabší místo celé téhle hodinové cyklické taškařice, ale o tom si řekneme více později. Pak už následuje další blok - krátké představení hry, ukořistění příznivců ke svému stolku, prezentace hry a pravidel, partie, zpětná vazba. Celkem životaschopný model, který má ale několik ALE.
Předně hodinový prostor není opravdu velký na to, aby se odehrála partie až do konce. Ale chápu to, den není nafukovací a množství přihlášených autorů je vysoké. Na druhou stranu se dle mého vkusu tráví moc a moc času společným obědem a později i večeří. Samozřejmě, že je třeba, aby účastníci kromě svých intelektuálních potřeb naplnili i svá břicha, mně ale tenhle čas určený na jídlo připadá moc dlouhý, zejména, když si uvědomuji, jak stejně spousta z nás stále něco zobe a baští i v rámci prezentací a partií.
Dál mi vadí sběr zpětné vazby. Letos naštěstí bylo dostatek formulářů a tak je i lidé vyplňovali. I když já již třetím rokem navrhuji variantu elektronického formuláře namísto papírového. Stačilo by zajistit konektivitu v místě a upozornit účastníky, že je třeba, aby si s sebou přinesli i nějaký technický prostředek, který umožní vyplnění takového formuláře. Výhody jasně převažují nad nevýhodami. Vhodně navržený formulář s dostatečným množstvím předvoleb usnadní zaškrtávání odpovědí, tím pádem urychlí vyplňování (času mezi bloky vážně není nazbyt) a zároveň umožní poměrně přesné cílení a kategorizování odpovědí. 

Žádné komentáře :

Okomentovat